Wij zijn gesloten!

 

RIJTEST: SEAT LEON FR DSG, TUNINGPARTS TUNED

Na de Leon FR  en Leon Cupra  werd het tijd om nog een derde Leon variant aan de tand te voelen. Degene die nog niet genoeg van Leons heeft, moet vooral verder lezen of 274 pk op de voorwielen in deze Van der Velden Leon nu wel of niet te veel is.

1

[We wilden graag proberen of we Ruben doof konden krijgen met een sportuitlaat, dus klikkerdeklik  voor de film.]

 

Even het geheugen opfrissen: de standaard Seat Leon FR wordt aangedreven door het bekende 2.0 TFSI blok. Met de op Lego geïnspireerde modellenpolitiek van het VAG concern vinden we de 2.0TFSI in zo’n beetje alle VAG modellen terug. In de FR levert de 2.0 TFI 200 pk en 280 nm, maar dankzij een door JD Engineering aangepast motormanagement systeem en een Milltek sportuitlaat heeft de door Van der Velden getunede Leon maar liefst 274 pk.

 2

Na twee gele Leons werd het tijd voor een ander kleurtje, dus zochten we een zilvergrijs exemplaar uit. Eigenlijk een kleur die hopeloos uit de mode is, maar het moet gezegd worden: het staat de Leon bijzonder goed. Enig nadeel van een zilveren Leon FR is, dat de grijs gespoten spiegelbehuizingen daarmee niet opvallen. Gelukkig stond de testauto op zeer fraaie 19” BBS spaakvelgen met 235/35/19 banden, dus “standaard” kwam het toch al niet over.

 3

De vorige twee geteste Leons waren uitgerust met een ouderwetse versnellingsbak, waar we zef nog het koppelingspedaal ter hand moesten nemen. Dit exemplaar mocht het doen met de DSG bak, dus de linkervoet kon rust houden. DSG is soms heel erg fijn, bijvoorbeeld als je tijdens het straatracen (hypothetisch voorbeeld, want het mag natuurlijk niet) een geduchte tegenstander tegenkomt. Simpelweg op het gas gaan staan en wachten tot de weg eindigt of de benzinetank leeg is. Meer hoef je niet te doen, de bak bepaalt wanneer er moet worden opgeschakeld. Dat opschakelen gebeurt vrijwel naadloos, want het DSG systeem kent twee koppelingen. De volgende versnelling kan dus al worden klaargezet, zodat er razendsnel kan worden geschakeld.

 4

Wil je zelf nog enige controle over de schakelactie, dan kan met de flippers aan het stuur worden geschakeld. Daarbij wordt de liefde voor de DSG bak al wat minder. Op sommige momenten zet de bak de verkeerde versnelling voor je klaar en dan lijkt het een eeuwigheid te duren voor er daadwerkelijk geschakeld wordt. Ook betrap je jezelf er dan op soms niet te weten in welke versnelling de bak staat. Bij schakelen met een traditionele handbak blijft de laatste schakelbeweging in je onderbewuste opgeslagen en weet je dus in welk verzet de bak staat. Bij een DSG bak (en andere automaten) moet je in sommige gevallen op het display kijken om te zien of je de juiste te pakken hebt.

 5

Extra pk’s zijn altijd fijn, maar het bijna 40% extra vermogen in deze Leon vraagt erg veel van de auto. Gelukkig omvat het VDV pakket dan ook de “complete works”. Behalve de aangepaste chip en sportuitlaat krijg je een Bilstein onderstel, aangepaste remmen en 18” lichtmetalo’s.

 6

Dankzij alle aanpassingen worden de 274 pk’s op zeer doeltreffende wijze op het asfalt overgebracht. Overigens reden we alleen op droog asfalt, in de regen zul je met meer beleid het gaspedaal moeten hanteren in de eerste en tweede versnelling.

 7

Tractiecontrole: ik heb er een hekel aan. Vrijwel zonder uitzondering is het eerste wat ik doe na het starten van een auto, het uitzetten van de tractiecontrole. Ongetwijfeld is voor de mindere goden* een fantastische uitvinding, maar tractiecontrole zit mij vaker in de weg dan dat ik er profijt van heb. Bij drie korrels zand op de weg knijpen de meeste systemen volledig het vermogen weg. Het systeem van JD Engineering op deze Van der Velden Leon is anders, het is veel beter. De gaskraan wordt niet rücksichtslos dichtgedraaid, maar de toevoer van de brandstof en de ontsteking worden heel even onderbroken. Dat zorgt voor het karakteristieke geluid en zorgt dat de grip blijft behouden.

*Waarbij ik misschien een gemiddelde god ben.

 8

Voor het knalwerk op je favoriete dijkweggetje of circuit is de Leon FR VDV meer dan geschikt, maar hoe is de filebestendigheid van deze beestachtige Leon. In de file heb je niet veel aan 3,4% extra laterale grip in lange doordraaiende bochten. Voor (serieus*) getunede auto’s zijn er twee gebieden waar mogelijke compromissen gesloten moeten worden: het uitlaatgeluid en het veercomfort. Stuiterend onder begeleiding van uitlaatgeblèr de dagelijkse 23 km file bedwingen is niet voor iedereen weggelegd. Blijkbaar word ik echt oud, want naar mijn smaak had het uitlaatgeluid ietsje minder gemogen. Tijdens voluit accelereren is het geluid super, maar bij het simpelweg weer even de cruisesnelheid oppakken stoorde de brom uit de uitlaat mij op sommige momenten. Daarbij moet wel worden opgemerkt dat de testauto geen tussendemper had. Laat je die wel zitten, dan is het geluid al een stuk beschaafder, maar nog steeds sportief.

 9

De meerprijs van het VDV pakket met 18” velgen, Bilstein onderstel, chip, Milltek uitlaat, sideskirts en andere remmen en blokken is 3500,- euro. Tel daarbij de prijs op van een Leon FR (30.250) en je hebt een enorm berg pk’s voor relatief weinig geld. Wil je lekker flipperen met een DSG bak, dan heb je een extra 2000,- euro nodig.

Met dank aan Autoservice Van der Velden  voor het ter beschikking stellen van hun demo-auto.

Ruben zal de Leon weliswaar niet als werkplek uitkiezen, want voor zijn videowerk werden de onregelmatigheden op het wegdek iets te veel doorgegeven. Toch kunnen we genieten van een aantal bewegende beelden .