Wij zijn gesloten!

 

RIJTEST: 346 PK STERKE SEAT LEON CUPRA TUNINGPARTS TUNED

 Leon Cupra rijtest 1

Zigzaggend tussen de regendruppels ren ik de deur binnen. “Hoi, ik kom de Leon Cupra halen. Je weet wel die met 346 pk.”

En nee, er zijn van het huidige model Leon geen exemplaren van de band gerold met aandrijving op alle vier de wielen. Alle 346,6 pk’s (om precies te zijn) mogen dus via de voorwielen proberen deze witte Leon te katapulteren naar onaardse snelheden. Helaas is het Oudhollandsch rotweer: niet warm, niet koud, maar wel erg nat. Had ik al gemeld dat ik met een voorwielaandrijver met 346 pk op pad ging?

Leon Cupra rijtest 2

Gelukkig heeft de Leon Cupra VDV een mooie powerknop gekregen: daarmee kan het vermogen worden teruggeschroefd. Natuurlijk probeerde ik die meteen even uit om vervolgens de knop op standje vol vermogen te zetten en er niet meer naar om te kijken. Die 346 pk lijken ongelooflijk veel en die werden dan ook niet gehaald met alleen maar een aanpassing van het motormanagement. Van der Velden monteert een 3” downpipe, Milltek uitlaatsysteem, carbon airbox en een Forge dumpvalve. Je moet ook niet vergeten dat het blok van de Leon Cupra in de basis gelijk is aan dat van de Audi S3 en die auto heeft al 265 pk.

 Leon Cupra rijtest 3

Ken je dat gevoel? Je ziet een slapende hond, laten we zeggen een herder. Die ziet er zo best lief uit, maar hij is best groot en zijn tanden ook. Toch moet je hem even wakker maken en dan reageert het beest best ontspannen. Hetzelfde gevoel had ik de eerste meters in de regen in de Van der Velden Cupra, het lijkt eng, maar eigenlijk valt het best mee. De gasrespons is gemoedelijk en bij het indrukken van het rechterpedaal versnelt de Leon gewoon zonder drama. Dat geeft zelfvertrouwen. Bij de herder denk je dan: “Kan ik aan zijn oren trekken of bijt hij dan wel mijn arm er af?” Echt ontdekken doe je pas als je de grenzen opzoekt en dus mocht op een gegeven moment het gaspedaal tot op de bodem naar beneden. En het wonder geschiedde, mijn arm werd er niet afgebeten.

 Leon Cupra rijtest 4

Er was een hoop wielspin, een zekere onrust in het stuur en geklapper van de voorwielen. Maar het is minder dramatisch dan je zou verwachten met 346 pk op alleen de voorwielen op nat wegdek. Met een beetje beleid of een beetje hulp van de tractiecontrole van JD Engineering blijft de boel aardig in toom. Die tractiecontrole is één van de betere in zijn soort, in plaats van een volledig afknijpen van het vermogen wordt de toevoer van de brandstof en de ontsteking heel even onderbroken. Dat zorgt voor het karakteristieke mitrailleur achtig geluid en zorgt dat de grip blijft behouden.

 Leon Cupra rijtest 5

Tijdens de opnames voor de video was het gelukkig droog, zodat Ruben’s nieuwe paraplu in de tas kon blijven. Een zonnetje en kwik dat temperaturen van boven 10 graden liet zien, maakte het feest compleet. Behalve de motorische aanpassingen monteerde Van der Velden ook een Bilstein BT12 onderstel met andere veren dempers. Ook mochten de standaard Cupra velgen het veld ruimen voor magnifieke matzwarte 19” BBS CH Motorsport velgen. Tezamen met de 235/19 Continental Sportcontact banden zorgen deze aanpassingen voor een absurde hoeveelheid grip. Op droog asfalt moet je een behoorlijke hooligan zijn om grip en/ of tractie te verliezen en komt het gehele pakket pas echt tot zijn recht.

 Leon Cupra rijtest 6

Een specifiek vermogen van dik 170 pk per liter betekent niet automatisch dat het een onrustig piekerig blok is. De vermogens- en koppelkromme zijn zelfs uitgesproken breed: vanaf 2500 toeren begint het echte sleuren en het vermogen blijft stijgen tot 6500 toeren. In de praktijk betekent dat er in elke versnelling genoeg kracht is om bijzonder veel vaart te maken.

Overigens moet wel worden gemeld dat dit exemplaar maximaal getuned is. Klanten die een Cupra met deze treatment willen bestellen krijgen een exemplaar met 335 pk, want dan is er iets meer marge. Er zijn ook varianten met 270 of 300 pk, maar dan zou je ook naar de >Leon FR VDV  kunnen kijken die ook 270 pk haalt en vriendelijker geprijsd is. Niet dat de Leon Cupra VDV extreem prijzig is overigens. Een standaard Leon Cupra komt op 34 mille en het pakket met 335 pk komt op 2750 euro. Voor een kleine 37 mille heb je dan een auto die zich kan meten met heel snel spul. Van der Velden biedt overigens volledige garantie.

Met dank aan >Autoservice Van der Velden  die zo vriendelijk was om ons de sleutels van dit pretpakket te overhandigen. Het filmpje is hier in  Hi-res te zien en ook in lagere kwaliteit op het oude vertrouwde >autojunk .